Zelf boekhouden of boekhouding uitbesteden?

Uit onderzoek is gebleken dat het binnen het (M)KB een groot gedeelte de boekhouding helemaal zelf doet. In totaal over alle sectoren doet zelfs nog 20% de boekhouding volledig zelf.  (bron)

Als ondernemer ontkomt u niet aan een degelijke financiële administratie. Of u nu in de MKB sector zit of juist in in het GB sector, een solide administratie vanaf dag 1 bespaart u geld, tijd en houdt problemen met de belastingdienst op afstand.

Hoe dan ook blijft boekhouden kopzorgen geven bij de meeste ondernemers. En terecht!  Boekhouden is niet voor niets een vak apart wat veel financiële kennis vereist. Toch wordt zelf boekhouden steeds makkelijker. Je ziet dan ook een verschuiving waarin dit meer en meer gebeurt door de ondernemer zelf. Allerlei online systemen proberen zo`n gebruiksvriendelijk mogelijke boekhoudmodule aan te bieden met veel begeleiding in de applicatie, om zo het boekhouden eenvoudig te maken.

Waarom zelf boekhouden?

Uit onderzoek van de Keala bleek dat in totaal ruim 20% volledig zelf de boekhouding doet. Zijn dit dan ondernemers die toevallig extreem veel weten van boekhouding? Wij denken van niet. De reden dat veel ondernemers dit aan het begin zelf doen is logisch: kostenbesparing. Waarom tot wel duizenden euro`s uitgeven aan boekhouding, als je het zelf kunt? Daarbij wordt het zelf doen van de boekhouding steeds meer begeleid door softwarepakketten.

Kunnen we zelf boekhouden?

Dan is natuurlijk de vraag, kunnen wij als financieel leek nu echt boekhouden? Dit hangt af van een aantal factoren:

  • Hoe ingewikkeld is uw boekhouding
    Voorbeeld: verkoopt u 1 product, wat altijd op dezelfde manier moet worden ingeboekt. Tja, dan is het niet zo ingewikkeld. Maar verkoopt u producten & diensten, in binnen & buitenland, dan krijgt u te maken met ingewikkeldere constructies.
  • Hoe gebruiksvriendelijk is uw boekhoudsoftware?
    Misschien doet u de boekhouding wel in Excel? Of gebruikt u een zeer technisch boekhoudpakket? Maak daarom een bewuste keuze voor uw online administratie software. Zo heeft een online boekhoudprogramma diverse voordelen welke u niet heeft met een offline boekhoudprogramma of een Excel boekhoud template.
  • Hoeveel tijd heeft u ervoor
    Een belangrijke succesfactor voor iedere onderneming is: doen waar u goed in bent. Als u niet goed bent in boekhouden en dit kost bakken met tijd, dan houdt u minder tijd over om te doen waar u écht goed in bent.

Wat zijn de alternatieven?

Uiteraard zijn er diverse alternatieven om uzelf de hoofdpijn van boekhouden te besparen. U kunt een boekhouder / accountant / administratiekantoor aanhaken voor uw financiële administratie om zo zaken uit te besteden. Dit kost geld, maar aan de andere kant verdienen deze personen zichzelf ook vaak terug. Zij weten immers alle ins-en-outs, welke u niet weet. Een boekhouder zal precies weten waar u geld over terug kunt vragen, waar u dingen kunt besparen, hoe u zaken het voordeligst kunt inboeken, enz.

Conclusie

Kortom, misschien vindt u financiële zaken hartstikke interessant. Zoek dan het juiste (online) pakket en ga gewoon zelf aan de slag. Komt u op een punt waar het u teveel wordt, ga dan op zoek naar een goede boekhouder / administratiekantoor.

Vindt u vooraf boekhouden al niks, ga dan gelijk op zoek naar een juiste partner in de financiële sector, want boekhouden moeten we allemaal!

Met het boekhoudprogramma van Offective kunt u overigens behalve zelf eenvoudig boekhouden, ook nog eens gratis uw administratiekantoor of boekhouder toegang geven. Zo kunt u ervoor kiezen om de basis zelf te doen, maar eens per kwartaal uw boekhouder de ingewikkeldere zaken te laten inboeken, of uw activiteiten te laten controleren. Zo bespaart u geld, en houdt u toch zelf het inzicht!

 

Related Posts

Reageren niet mogelijk.

 
X

Eenvoudig en snel proberen

Ervaar Offective voorraadbeheer zelf met een proefaccount van 30 dagen. Na registratie ontvangt u direct een e-mail met de logingegevens. Dit is geheel vrijblijvend en uw account wordt niet automatisch verlengt.

Koppel bestaande administratie
Aanmelden